kerékpár váz

Új kerékpár váz készítése

A kerékpár váz csöveit kézi keményforrasztással vagy gépi hegesztéssel szerelik keretté, az előbbi munkaigényesebb eljárás, ezért drágább. A kompozitokat erős ragasztóval vagy műanyag kötőanyaggal lehet összeilleszteni. Az alkatrészeket általában géppel gyártják, és kézzel vagy géppel rögzíthetők a kerethez. Az utolsó villa és váz beállításokat szakképzett kerékpárépítők végzik el.

A csövek szabása

A fémet lágyítják, vagy melegítéssel lágyítják, és kivájtják, hogy „üregeket” vagy „virágzásokat” képezzenek. Ezeket ismét felmelegítjük, savban bepácoljuk, hogy eltávolítsuk a lerakódást, és megkenjük.Az üregeket kimérik, kivágják és precíziós gérvágással a megfelelő méretekre. A felnőtt kerékpárok vázméretei általában 48-63 cm között mozognak az nyeregcső tetejétől a forgattyús akasztó közepéig. Ezután az üregeket egy húzópadra erősített tüskére vagy rúdra illesztjük. A megfelelő méret eléréséhez az üregek átmennek a szerszámokon, amelyek vékonyabb és hosszabb csövekre nyújtják őket. Ezt a folyamatot hideghúzásnak nevezik. A csövek többféle kialakítású és hosszúságúra formázhatók és keskenyedhetnek. Előfordulhat, hogy a kúpos villalapátoknak több mint egy tucat műveleten kell keresztülmenniük a kerékpár váz megfelelő szilárdság, súly és rugalmasság eléréséhez. A csövet kézzel vagy géppel is össze lehet illeszteni keretbe. A keretek forrasztottak, hegeszthetők vagy ragaszthatók, fülekkel vagy anélkül, amelyek két vagy több csövet összekötő fém hüvelyek. A keményforrasztás lényegében körülbelül 871 °C vagy alacsonyabb hőmérsékleten történő hegesztés. A gázégők egyenletesen helyezkednek el a hevített fülek körül, fehér folyasztószert képezve, amely megolvasztja és tisztítja a felületet, előkészítve azt a keményforrasztáshoz. A keményforrasztó töltőanyag általában sárgaréz (réz-cink ötvözet) vagy ezüst, amelyek alacsonyabb hőmérsékleten olvadnak meg, mint az összeillesztendő csövek. A töltőanyagot felhordják, és ahogy megolvad, körbefolyik a hézagot, lezárva azt.

Igazítás és tisztítás

Az összeszerelt kereteket behelyezzük a fúróba, és ellenőrizzük a megfelelő beállítást. A beállításokat addig kell elvégezni, amíg a keret még forró és képlékeny. A felesleges folyasztószert és a keményforrasztó fémeket savas oldatos páccal, valamint a keményforrasztás simára mosásával és őrlésével távolítják el. A fémek lehűlése után további precíziós igazításokat végeznek.

A keretek festettek, nem csak a kifinomultabb megjelenés érdekében, hanem a keret védelme érdekében is. A keretet először alapozóval alapozzák, majd színes zománccal festik. A festék felhordása történhet kézi szórással vagy a keretek automatikus elektrosztatikus szórótereken való átvezetésével. A negatív töltésű keretek vonzzák a pozitív töltésű festékpermetet, ahogy a keretek forognak a teljes lefedettség érdekében. Végül transzfert és lakkot viszünk fel a keretre. Krómozás is használható festék helyett olyan alkatrészeken, mint a villapengék. Innen pedig indulhatnak is a Tour De France szakaszokon.